IL- 2 Sturmovik: 1946

 
 
Крајем другог миленијума нове ере развила се дебата везана за најбољи начин да се доживљај пилота који су летели током Другог светског рата дочара љубитељима симулатора лета. У то време жанр је још увек цветао и наслови као што су European Air War, Jane's WWII Fighters, Combat Flight Simulator, Combat Flight Simulator 2 и 3 или симулатори намењени искључиво мрежном летењу као што су Warbirds и Aces High били су веома популарни, а дискусија се водила о могућности бољег моделирања летних карактеристика авиона, бољег графичког приказа и свега осталог што је просечном симуланту падало у очи као перципирани недостатак симулатора које је користио. Отприлике у то време Олег Мадокс, инжењер ваздухопловства који је из Русије мигрирао у Британију, почео је рад на симулатору који је и данас веома популаран и којим је успео да симулантима пружи мање- више све што су прижељкивали. Симулатор се у својој првој инкарнацији звао ИЛ- 2 Штурмовик и објављен је 2001. године, а током година, уз низ закрпа и проширења који су објављени за њега од стране Олеговог тима, као и групе која је наставила да га развија пошто су Олег и тим прешли на друге пројекте, а која се зове Team Daidalos, израстао је у наслов који на само једном DVD- у кориснику ставља на располагање огроман број ваздухоплова који се могу летети, можда није претерано рећи све значајне из времена Другог светског рата као и неке мање значајне, напредни математички модел лета, све значајне театре операција, динамичку кампању, посебно скројене скриптоване кампање, појединачне мисије и едитор мисија. Као да све ово није доста, модови који се могу инсталирати уз ИЛ- 2 Штурмовик: 1946 доносе мапу Британије, ловце Spitfire Mk. I, II, XII и XIV, Hawker Typhoon, FW- 190 A3, Bf- 109 E3 и друге, мапу Кореје и млазне ловце F- 86 и МиГ- 15, а постоји и мод назван Jet Era који уз мапе Вијетнама омогућава да се лете млазни ловци треће генерације као што су МиГ- 21, F- 4 Phantom, F- 8 Crusader и још по неки.

ИЛ- 2 Штурмовик: 1946- едитор мисија

Едитор мисија који долази уз ИЛ- 2 Штурмовик: 1946 омогућава креирање појединачних мисија за индивидуално и мрежно летење и скриптованих кампања. На располагању су сви значајнији театри операција током Другог светског рата: простор бившег СССР, источна, западна и средња Европа, Пацифик, далеки Исток и Африка. Избором опције "Каријера пилота" и подешавањем детаља могуће је покренути динамичку кампању која симуланта ставља у улогу пилота неког од ваздухопловстава током Другог светског рата. Динамичка кампања не омогућава да се исход рата, па чак ни значајније битке, преокрене што значи да ће се догађаји одвијати онако како су се одвијали током самог рата, али је могуће осетити како је било летети током значајних битака и видети како успех или неуспех у извршавању мисија утиче на локални развој ситуације. ИЛ- 2 симулатор је, чим је објављен, имао посебне алгоритме за вештачку интелигенцију који су требали да опонашају индивидуалне стилове летења чувених асова из Другог светског рата, па се током динамичке кампање може десити да симулант буде испрашен од стране дигиталне верзије неког од њих, а ако неко жели да се припреми за такав догађај може то учинити бирањем одговарајућег аса као противника у "Брзим мисијама", опцији у којој је могуће одабрати број и тип савезничких и противничких авиона, вештину пилота које контролише вештачка интелигенција, почетне услове ангажмана, атмосферске услове и одмах ускочити у кокпит.
 
ИЛ- 2 омогућава и снимање .trk фајлова који представљају запис свега што се дешавало током симулације. Ови фајлови се могу погледати коришћењем опције за њихово пуштање доступне у главном менију, при чему ће симулација бити поново покренута и сваки објекат поново преживети све што је преживео док је .trk фајл сниман. Овом приликом је, додуше, могуће погледати објекте споља и мењати различите погледе на различите објекте који су се појављивали током мисије, што може помоћи да се одгонентне по нека мистерија која се симуланту могла наметнути док је летео.

ИЛ- 2 Штурмовик: 1946- спољни свет

Када је графички приказ спољног света у питању ИЛ- 2 Штурмовик је, када се појавио, донео неке иновације које га и данас чине јединственим у свету симулатора лета намењених личним рачунарима. Од овога се касније одустало чак и од стране оригиналног тима који је радио на развоју овог симулатора, али резултати остварени новим методама на новом пројекту заинтересованог посматрача наводе да подигне обрву и да се запита да ли је донета права одлука. Конкретно, ради се о компромису направљеном када је графички приказ шуме у питању. Шуме су приказане као више паралелних слојева текстура и, захваљујући оваквом методу графичког приказа, узимају веома мали део процесорских циклуса што омогућава да се детектује колизија симулираних ваздухоплова са шумом. О позитивном утицају графичког приказа шума са којима се могуће сударити на одлуке које симуланти доносе приликом летења, као што је на пример одлука да се не лети кроз шуму, не треба много причати. На веома малим висинама ће бити уочљиво да су шуме исцртане као више слојева текстура, али већ изнад сто метара шуме ће изгледати као праве и вероватно представљају најбољи метод графичког приказивања шума у симулаторима лета који је до сада употребљен. На терену се не исцртава трава, што и није велики недостатак, јер се трава у лету не разазнаје ни у симулаторима у којима се исцртава, али су моделирани различити коефицијенти трења за различите подлоге што је важно приликом принудног слетања или вожења авиона по тлу. Замерка која се често могла чути је да зграде у насељеним подручјима "искрсавају" када се симулирани ваздухоплов нађе довољно близу, но ово је уступак учињен малој процесорској снази рачунара који су постојали када је ИЛ- 2 објављен и има везе са подешавањем нивоа детаља на одређеним растојањима. На води ће се видети рафлексије, а објекти бацају сенке на све делове терена.
 
Приказу атмосферских појава није придато ништа мање пажње, па ће летење по облачном времену, киши, снегу или у условима смањене видљивости оставити повољан утисак. Моделирање атмосферских појава се не своди само на графички приказ и, као што се од једног озбиљног симулатора лета може и очекивати, модел атмосферских појава интерагује са математичким моделом лета, што значи да ће пролазак кроз турбулентни слој атмосфере, јак ветар и локални атмосферски услови генерално имати свој утицај на летне карактеристике симулираног авиона. Атмосферски услови се, додуше, неће мењати са протоком времена током једне симулације, па се овај атмосферски модел не може назвати динамичким. Један од многобројних модова за ИЛ- 2 Штурмовик: 1946 донео је чак и могућност да се укључи модел утицаја вртложног трага елисе на ваздухоплов који кроз њега прође, али ИЛ- 2 са основним закрпама ово не нуди.

ИЛ- 2 Штурмовик: 1946- маневрисање са оштећеним елеватором

ИЛ- 2 Штурмовик, када је објављен, није имао напредни модел лета, али је због модела лета који јесте имао био веома цењен. У међувремену се процесорска моћ персоналних рачунара повећала, па је за ИЛ- 2 развијен напредан математички модел лета који је укључен у садржај ИЛ- 2 Штурмовик: 1946. И поред тога што се положај центра маса не мења са потрошњом горива или одбацивањем терета, овај модел летних карактеристика био је похваљен од стране неких виртуелних пилота који лете и у стварном животу, пре свега због квалитетног моделирања ковита. Пошто је већина симулираних авиона погоњена клипно- елисним моторима, обртни момент и жироскопски момент приликом маневрисања играју значајну улогу, а ИЛ- 2 је међу првим симулаторима на кућним рачунарима који ове појаве има моделиране на такав начин да су и неки други симулатори на брзину увели сличан модел. Потреба да се тримује елеватор за различите брзине лета је била уобичајена, али је сада требало тримовати и крмило правца, а на промену момента клизања почела је да утиче и промена броја обртаја мотора која је традиционално утицала само на промену момента ваљања. На све ово ваља додати и жироскопски момент који ће додатно утицати на момент клизања, а у зависности од тога да ли се маневрише на позитивној или негативној вредности коефицијента нормалног оптерећења. И тако даље. Укратко, ефекти који су пре појаве овог модела лета на кућним рачунарима углавном били сматрани секундарним постали су значајни, што је летење учинило компликованијим, али и много занимљивијим и ближим реалности. Приликом полетања и слетања на узгон ће утицати и ефекат тла који је после много дискусије, како се чини, коначно моделиран тако да више нико не може да нађе озбиљну замерку, док је приликом вожења по тлу могуће, ако брзина кретања то дозвољава, поломити ноге стајног трапа услед торзије индуковане претеривањем у скретању.
 
Модел погонских група обухвата моделе мотора са унутрашњим сагоревањем и припадајућих елиса, а моделирани су и неки ваздухоплови погоњени турбо- млазним и ракетним моторима за које је, разуме се, било потребно направити моделе одговарајућих мотора. Поред разлике између авиона погоњених клипно- елисним моторима и ваздухоплова погоњених турбо- млазним или ракетним моторима која се, поред прилично велике разлике у перформансама, огледа и у већ поменутим ефектима на понашање ваздухоплова у лету, симулант који се определи за клипно- елисне авионе добиће прилику да контролише корак елисе и види како његова промена утиче на број обртаја мотора и брзину лета, мења режим рада компресора, прилагођава смешу горива и ваздуха тренутним условима лета и дође до закључка да ручица гаса није једино средство којим може да утиче на брзину кретања авиона, осим у случају да је авион који лети опремљен уређајем Komandogerrat. Наравно, ствари ће бити нешто једноставније и у случају да је одабрани авион опремљен елисом константног броја обртаја и гувернером, то јест уређајем који тежи да корак елисе прилагођава тако да број обртаја мотора остаје константан, а да ствари не би биле само поједностављиване и улепшаване, неке од моделираних погонских група садрже моторе са карбуратором који ће престајати да раде при негативним вредностима коефицијента нормалног оптерећења. Отклон поклопца хладњака мотора ће, са своје стране, утицати на могућност хлађења мотора али и на минималну силу отпора, па се може сматрати још једним од уређаја за контролу брзине лета.
 
Модел оштећења, када се овај симулатор појавио, био је за своје време револуционаран што се огледа у детекцији колизије зрна са деловима конструкције објекта који је гађан, за разлику од метода који је широко коришћен раније, а који је детектовао колизију зрна са такозваном "погодивом кутијом" око гађаног објекта. У ИЛ- 2 Штурмовик: 1946 симулатору крило гађаног авиона ће се одвојити ако механизмом уништења буде разорен неки сегмент рамењаче, контроле ће отказати ако буде прекинут неки од каблова или ако од авиона буде одвојена нека од аеродинамичких контрола, што се може десити и услед превеликог оптерећења, значајан део мотора ће отказати ако буде погођен и тако даље. Модел оштећења укључује и графички приказ на месту на ком је оштећење нанесено, па ће , на пример, пилот који осети да авион почиње да ваља на десно са центрираном палицом и тримованим командама вероватно приметити велику рупу у десном крилу када га погледа. Поред оштећења насталих услед дејства механизама за уништење, оштећења могу настати и услед прекорачења максималне брзине лета, услед чега ће оптерећење одређених делова конструкције прећи дозвољено, а тим Daidalos  је у једној од закрпа моделирао оштећења до којих долази услед прекорачења дозвољеног коефицијента нормалног оптерећења током маневрисања.

ИЛ- 2 Штурмовик: 1946- кокпит

Модели кабина симулираних ваздухоплова у ИЛ- 2 Штурмовик: 1946 нису кликабилни, а мали број полигона ових модела представља уступак снази хардвера расположивог у време када је симулатор објављен и наговештава да је исти стар већ готово деценију и по. У кокпитима неће бити видљиве сенке које делови кокпита или авиона бацају на кокпит, као ни сенке које делови авиона бацају на друге делове истог авиона. Са друге стране, уз малобројне изузетке на понеком авиону, инструменти у кокпитима раде. Наравно, детаљно моделирање кликабилних кокпита за сваки од авиона не би дозволило да авиони буду моделирани у броју у ком су моделирани. Тим Daidalos се потрудио да отклони несавршености модела пилотских кабина и обезбеди праћење положаја главе са шест степени слободе у свим симулираним авионима које може контролисати човек, док је раније праћење положаја главе са шест степени слободе било доступно само уз коришћење модова. Овај тим је са једном од закрпа увео и модел навигације помоћу радио- фарова за авионе који су оваквим уређајима били опремљени, а уведена је и могућност слушања радио програма у кокпиту авиона за кориснике који су били довољно вредни да нађу музику и снимке радио емисија из одговарајућег периода и са одговарајућег говорног подручја, компресују ово у одређени формат и сместе у одговарајући фолдер.
 
Ваздухопловна убојна средства из времена Другог светског рата, чак и прве вођене ракете које су развијене у Немачкој пред крај рата, су моделирана верно, при чему је тим Daidalos опет помогао са моделирањем разних типова упаљача на бомбама. Разне боје обележавајуће муниције које се могу видети у симулатору одговарају бојама које су коришћене у одговарајућим ваздухопловствима, а ни други родови војске нису изостављени. Балистика је моделирана довољно добро да учини приручнике за гађање из времена Другог светског рата од којих је један већ линкован на овој страни релевантним, а алатка којој се може приступити из Microsoft Excel- a или Open Office Calc- a названа Sniper's Corner представља подједнако добар избор. Ракетирање и бомбардовање такође захтева вежбу.
 
ИЛ- 2 Штурмовик: 1946, уз све поменуте недостатке, представља одличан симулатор јер му, ако изузмемо недостатак кликабилних кокпита, недостаје мало шминке. Ово током летења не смета много јер пажњу везују све његове добре стране и може се, не без разлога, рећи да су приликом дизајна направљени добри компромиси. Под Wine- ом ће радити и на Linux- у уз сасвим мали губитак у брзини анимације, праћење положаја главе је функционално под Linux- ом уз Linuxtrack, а подршка за Force Feedback палице није довољно истражена од стране аутора овог чланка. После инсталације са DVD- а препоручује се инсталирање закрпа, а можда ће неко пожелети да проба History Mod или Jet Era мод.
 
Везано за овај симулатор лета:
 

ИЛ- 2 Штурмовик: 1946 на Linux- у

Укратко: 
Старији симулатори лета прављени за Windows платформу и даље имају много да понуде, али, пошто код преведен старијим компајлерима не може да се извршава када су укључене опције које доприносе безбедности оперативног система, на пример Data Execution Prevention (DEP) која је интегрисана у савременије инкарнације Windows- а, или све опције које обезбеђује пакет Microsoft EMET, симулант се може наћи у дилеми да ли ће безбедност оперативног система бити нарушена ако свом старијем симулатору...

If You are ready to get pumped visit totally sweet mammels, or the following website.